Fietstocht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Dorien Kuijlenburg - WaarBenJij.nu Fietstocht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Dorien Kuijlenburg - WaarBenJij.nu

Fietstocht

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien

24 Juli 2017 | Indonesië, Ubud

Vandaag was het tijd voor een oerhollandse activiteit: fietsen. We hadden een tocht geboekt bij Bali Eco Tours.
We werden 's morgens al vroeg opgehaald om met een busje met vier anderen naar een restaurant gebracht te worden met uitzicht op de vulkaan en het meer van Batur. Daar kregen we een overheerlijk Balinees ontbijt. Vervolgens gingen we, nog steeds per busje, naar een koffieplantage. Daar hebben we verschillende soorten koffie en thee geproefd. En dan eindelijk op de fiets. Wij hadden bamboefietsen met hele dikke banden. De versnelling deed niet helemaal wat het moest doen, maar dat was geen probleem. We gingen vooral naar beneden. Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt. Eentje bij een mevrouw thuis. We mochten alles bekijken en foto's maken. De mensen wonen in families bij elkaar en zullen hun huis nooit verkopen, anders zijn hun voorvaderen 'dakloos'. Als er een gezin bijkomt, bouwen ze gewoon nog een slaapplek op het erf. Leven doen ze vooral buiten.
Tijdens die fietstocht viel ons wel iets op. Al eerder heb ik beschreven dat het verkeer nogal hectisch is (ik overdrijf niet). Daar komt een puntje bij. Je ziet buiten de drukkere steden heel veel honden op straat lopen. Ze liggen in de goot te slapen, steken gewoon de weg over of, nog grappiger, ze zitten midden op de weg. En iedereen rijdt er gewoon omheen zonder ze te storen. Hilarisch.
Na nog een stuk fietsen zijn we nog gestopt bij een rijstplantage waar ze de rijst aan het oogsten waren. (Gerard heeft ook nog even geholpen) en een of andere boom die bestond uit verschillende andere bomen die in de loop van (vele) jaren in elkaar verstrengeld waren en zo één grote boom vormden.
Vervolgens was het eind van de tocht een lunch met uitzicht op de jungle.
Het plan was dat we binnen drie kwartier teruggebracht zouden worden naar het hotel, maar in Ubud was een of ander verkeersinfarct waardoor we er anderhalf uur over gedaan hebben om Ubud door te komen. Niemand die toetert, niemand die scheldt, niemand die toch nog even gauw voor wil dringen. Gewoon rustig wachten tot je weer verder kunt rijden. Kunnen we nog wat van leren...

• 24 Juli 2017 - 10:59

Anneloes:

Grappig om te lezen dat jullie op dezelfde plekken zijn als wij een paar maanden geleden. Geniet er nog lekker samen van en vergeet vooral ook niet om een Balinese massage te nemen!!

• 24 Juli 2017 - 20:21

Nol Kuylenburg:

Mooi verhaal

• 25 Juli 2017 - 20:46

Sjaak Bijl:

Mooie ervaring om eens kennis te maken met een andere cultuur; relativeert onze jachtige samenleving enorm. Geniet van jullie reis en nog vele mooie ervaringen gewenst. Groet Sjaak en Tine

• 25 Juli 2017 - 21:19

Trudy:

Een balinees ontbijt? Ben benieuwd wat dat is!? Fietsen in dat land.. niet gedacht!? Wij kunnen nog wat leren van hun mantelzorg... helaas hebben wij teveel regels